پژوهش در عمل
پژوهش در عمل نوعی رویکرد پژوهشی است که درآن افراد مشغول در کاری برای به سازی واصلاح وضع نامطلوب کار خود با مشارکت افراد ذی نفع در آن به پژوهش ومطالعه می پردازند. یعنی پژوهش در عمل نوعی نگاه وجهان بینی است که افراد درگیر درشغل وحرفه ، ما نند معلمان مشغو ل به تدریس در کلاس های درس ، می کوشند به یاری آن وضعیت نامطلوب را اصلاح کنند .بی گمان این وضعیت نامطلوب ناشی از نگاه آنان به چگونگی پیش رفت کار است یعنی دست اندرکاران برای نمونه معلمان مشغول در کار، وضع موجود را مطلوب وخرسند کننده برای خود ارزیا بی نمی کنند واین ارزیابان خود افراد در گیر در کار هستند نه کسانی دیگری بیرون از کار آنان ، دیگر این که برای بهسازی وضعیت موجود خود افراد درگیر در کار با مشارکت افراد ذی نفع در ان می کو شند وضعیت موجود را تغییر داده و به صورت مطلوب در آورند .کوشش آنا ن مبتنی بر مطالعه است .مطالعه هدفمند و نظام مند .چرا که پژوهش در ذ ات خود نظام مند وهدفمند است .پس می توان گفت که پژوهش در عمل اقدامی مبتنی بر مطالعه است .وقتی می گوییم اقدامی مبتنی بر مطالعه منظور این است که دوستداران تغییر وتحول در وضع موجود بدون مطالعه وگرد آوری داده های لازم برای تغییر ،اقدامی انجام نمی دهند . این اقدام مبتنی بر مطالعه آن را از اقدام های عامیانه وساده انگارانه متمایز می سازد .
بنابراین اگر در تعریف ها دقت کنیم چند منظور ومفهوم اساسی در همه آنها مشترک است :
پژوهش در عمل تربیتی فرایندی است که در آن مشا رکت کنندگا ن می کوشند تا عمل تربیتی /آموزشی خود را به صورت نظام مند وهدفمند و با به کار گیری فنون پژ وهش به محک آزمایش گذارند .
مشارکت کنندگا ن در پژوهش حین عمل به این امید به مطالعا ت و بررسی های پژوهشی می پردازند تا در حال وآینده تحولاتی در عمل تربیتی آنان به وجود آید .
هدف از پژوهش دانش آفرینی صرف نیست ،بلکه تغییر وبهسازی است .
پژوهشگران همواره به جست وجو و پژوهش می پردازند چرا که در عمل و درمحیط آموزشی است که با مشکل و یا کاستی هایی رو برومی شوند که کاهش وحل آن ها سبب رشد کودکان ونوجوانان وخود پژوهشگر و به تبع آن در کل فرایند آموزشی می شود .
بنابراین اگر در تعریف ها دقت کنیم چند منظور ومفهوم اساسی در همه آنها مشترک است :
پژوهش در عمل تربیتی فرایندی است که در آن مشا رکت کنندگا ن می کوشند تا عمل تربیتی /آموزشی خود را به صورت نظام مند وهدفمند و با به کار گیری فنون پژ وهش به محک آزمایش گذارند .
مشارکت کنندگا ن در پژوهش حین عمل به این امید به مطالعا ت و بررسی های پژوهشی می پردازند تا در حال وآینده تحولاتی در عمل تربیتی آنان به وجود آید .
هدف از پژوهش دانش آفرینی صرف نیست ،بلکه تغییر وبهسازی است .
پژوهشگران همواره به جست وجو و پژوهش می پردازند چرا که در عمل و درمحیط آموزشی است که با مشکل و یا کاستی هایی رو برومی شوند که کاهش وحل آن ها سبب رشد کودکان ونوجوانان وخود پژوهشگر و به تبع آن در کل فرایند آموزشی می شود .