۱۳۹۴ سه شنبه ۱ دي
به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان گیلان، مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان در این همایش که با عنوان« نگاه برتر» و به منظور توسعهی فرهنگ مطالعه و پژوهش، همچنین حمایت و تشویق اعضای پژوهشگر کانون برگزار شد، پیرامون نقش تاثیرگذار فعالیتهای تحقیقی در ارتقای قابلیتهای فردی و اجتماعی سخن گفت و بر لزوم هدفمندسازی این فعالیت تاکید کرد.
دکتریونسرنجکش در این همایش با تبیین معانی لغوی پژوهش، به پرسشهای مختلفی اشاره کرد که موجبات گرایش افراد به انجام فعالیتهای تحقیقی فراهم می کند.
وی در ادامه با مخاطب قرار دادن مربیان و اعضا اظهار داشت: شما در دورهای قرار گرفتهاید که بسترهای مناسب برای انجام فعالیتهای تحقیقی فراهم است و این فرصت می تواند امکان انتخاب موضوعات مناسب برای تولید ثروت فردی و اجتماعی پدید آورد.
مدیر کل اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان به برپایی کارگاههای تحقیقی در مراکز فرهنگی هنری اشاره کرد و گفت: این فعالیتها به عنوان کار ریشهای و پایه، حائز اهمیت هستند و بر همین اساس سمت و سو بخشیدن به فعالیتهای تحقیقی ، می بایست اولویت مربیان و معلمان باشد
رنجکش تحقیق و مقالههای دانشمندان و محققانی را مورد توجه قرار داد که به عنوان آثار مطرح مورد تقدیر واقع شده و به دلیل پاسخگو نبودن به نیازهای امروز جامعه در قفسهها خاک می خورند.
مدیر کل اجتماعی و فرهنگی استانداری گفت: ما نیازمند پژوهشهایی هستیم که بتواند راهکار عملی ارایه و از این طریق این راهکارها، موانع و مشکلات را برطرف کند و مربیان با هدف گذاری در کار آموزش می توانند نقشی تاثیرگذار در این زمینه ایفا کنند.
علی پورحسن، مدیر کل کانون گیلان نیز در این همایش ضمن خیر مقدم به حاضران، پیرامون نقش و اهمیت فعالیتهای پژوهشی سخن گفت و پایه و اساس هر فعالیترا پرسشگری و تحقیق دانست .
پورحسن با بیان اینکه هرکاری نیازمند پژوهش است تصریح کرد: نیازها و دغدغههای هر جامعه متفاوت هستند و بنابراین بومیسازی پرسشها و کاربردی کردن پژوهشها می بایست مد نظر قرار داشته باشد.
پورحسن با مخاطب قرار دادن کودکان ونوجوانان گفت: اصل هر پژوهش پرسشگری است و طرح پرسشهای عمیق می تواند زمینههای رشد و ارتقای سطح تفکر را فراهم کند و تا زمانی که دامنهی پرسشگری حد و مرزها را پشت سر نگذارد، حرکتی که لازمهی ترقی وپیشرفت باشد صورت نخواهد گرفت و شما که آیندهسازان ایران اسلامی هستید می بایست به عنوان پژوهشگران موفق نیز مطرح باشید.
وی در ادامه به آیین یلدا اشاره کرد و آغاز ایام امامت و ولایت امام زمان (عج)، همچنین شب یلدا را با خوانش شعری که روشنی ظهور را در پی غروب غیبت به تصویر می کشید پیوند داد.
در ادامهاین برنامه پژوهشگر برگزیدهی کانون پرورش فکری به تشریح روند انجام فعالیتپژوهشی با استفاده از تحقیق صورت گرفته پیرامون« کره ماه » پرداخت و در همین راستا نماهنگی از مجموعهی فعالیتهای کارگاههای پژوهشی اعضای مراکز کانون به نمایش درآمد.
بازدید از نمایشگاه آثار پژوهشی اعضا و مربیان، معرفی سازهای سنتی و دستگاههای آواز ایرانی، همچنین تقدیر از اعضای برگزیدهی کارگاههای پژوهشی کانون استان از دیگر بخشهای برنامه بود که 30 آذر 1394 باحضور بیش از 200 نفر از مربیان و اعضا در سالن نمایش ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان برگزار شد.
شایان ذکر است فعالیتکارگاههای پژوهشی مراکز فرهنگی هنری با هدف جذب و پایدار سازی عضو، کشف و پرورش استعدادهای علمی کودکان ونوجوانان در زمینههای مختلف علوم و هدایت به سوی روشهای کسب علم، رشد تفکر خلاق و کسب مهارت برای زندگی بهتر در 31 مرکز فرهنگی هنری ثابت، چهار کتابخانهی پستی و یک کتابخانهی سیار روستایی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان گیلان صورت می گیرد.